Veliki Getsbi u Madlenianumu

Frensis Skot Ficdžerald (1896–1940) bio je američki pisac romana i kratkih priča. Jedan od velikana američke književnosti dvadesetog veka, zajedno sa Foknerom, Hemingvejem, T. S. Eliotom i Tomasom Vulfom. Dvadesetih godina devetnaestog veka živeo je u Parizu. Napisao je četiri romana, peti ostavio nedovršenim, a opus mu uključuje mnoge priče na temu mladosti, očaja i starenja. Tek posle njegove smrti, Ficdžerald je dobio zvanje eminentnog američkog pisca, skoro sasvim zahvaljujući Velikom Getsbiju koji je postao lektira za svakog američkog đaka.

Dramatičar Hristo Bojčev (Bugarska) je jedno od najznačajnijih dela američke književnosti, roman „Veliki Getsbi“ Frensisa Skota Ficdžeralda, pretočio u pozorišnu formu. Premijera u Operi i teatru Madlenianum u decembru 2015. izazvala je prilične kontraverze. Glumačka ekipa na čelu sa Ivanom Bosiljčićem, Milošem Timotijevićem i Tamarom Aleksić daje novi pogled na poznato delo. Getsbi (Bosiljčić) se pojavljuje na sceni tek kasnije tokom predstave, a izostaju i scene erotika i raskošnih žurki kojom roman i filimovi obiluju.

Glumačku ekipu predvodi Ivan Bosiljčić kao Getsbi. U ulozi Dejzi Tamara Aleksić, a u ulozi Nika Karaveja Ljubomir Bulajić. Na sceni su još i Miloš Timotijević (Tom), Borka Tomović (Mirta), Sofija Juričan (Lusila), Milan Čučilović (Čester), Milica Janketić (Džordan), Maja Lukić (Ketrin), Radomir Nikolić (Vilson), devojčice Dunja Kaplarević i Kristina Kesler, i pas Džoni. Režiju potpisuje Ana Radivojević Zdravković. Dobra scenografija i svetlosni efekti, kostimi bez zamerka, uz fine detalje kao što su su dete, automobil i pas na pozornici lepo začinjavaju atmosferu, za štu zaslužni i scenograf Dejan Pantelić, kostimograf Jelena Stokuća i kompozitor Janja Lončar.

Tri godine posle završetka Velikog rata dva vojnika iz iste krvave bitke, sasvim slučajno i na terenu jedne ljubavne priče. Džej Getsbi i Nik Karavej imaju životne puteve potpuno različito jedan od drugog. Prvi je bahat, rasipnik, tajkun, a sanja da žena koju voli, iako udata za drugog čoveka, ponovo bude njegova. Drugi je pisac ozbiljne knjige koji okreće leđa novcu i materijalnosti. sanjar druge vrste. I tako iako različiti, oni se povezuju u nekoliko nivoa što i na neki način i jeste osnova ove priče.

Uprkos raznolikim utiscima, a možda i baš zbog toga, predstavu treba odgledati. Madlenianum je ustanova koja se odavno etablirala kvalitetnom scenskom ponudom, u šta je najbolje uveriti se lično. Nećete uvek dobiti ono što očekujete, ali tako i treba da bude. To je umetnost, a umetnost je život, i kao i u životu, mediokritet nije kvalitet! Ako ste došli da odgledate film o Getsbiju prerađen u pozorišnu predstavu, prilično ćete se iznenaditi celom pričom. S druge strane, ako niste odgledali jednu od dve verzije poznatog filma, možda vam predstava ostane malo nedorečena. Najbolje je ako ste odgledali filmove i pročitali knjigu. Tu je film Sidnija Polaka sa Robertom Retfordom u glavnoj ulozi, a potom i Baza Lurmana sa Leonardom DiKaprijem kao Getsbijem. Onda ste spremni, jer predstava je dobrim delom upravo upravo paralela onga što se dešava u filmu. Radnje se odvija u trošnoj kući mladog pisca Nika Karaveja. Pogled iz drugog ugla, kome nemam mnogo šta zameriti. Odlična dopuna onome što ste več odlgledali ili pročitali.