Plovi, plovi moj mornaru…

Mesto događaja je Rooster Bridge kod Demopolisa. Vreme: 28. april 1979. Posada tegljača CAHABA tada u vlasništvu Warrior Gulf Navigation koji je deo Pittsburgh Steel-a, je htela da proveze brod kada su videli da neće uspeti da otkači sajle i da će udariti most. Kapetan je posadu poslao na barže i pokušavao da otkači sajle, ali sajla je povukla brod na mostić, gde se zategla i pokidala. Neko se našao u blizini u pravom trenutku i zabeležio sve što se tada dogodilo.

Kapetan Jimmy Wilkerson pustio je dve od 4 barže kroz propust mosta, sa namerom da ih kasnije sustigne i ponovo zakači. Pilot Earl Barnhart je otkačinjao sajle, ali je kapetan potcenio snagu rečne struje i previše se približio mostu. Jedna sajla nije otkačen, povukla je brodić na most i zakrivila ga, tako da je jaka struja počela da vuče brodić pod most. Kada se paluba našla pod vodom, brodić se prevrnuo, voda je pod pritiskom polomila stakla i prodrla na komandni most, a struje povukla prevrnuti brodić ispod mosta, na drugu stranu. Tu se brodić ponovo ispravio. Kapetan, koji se tu nalazio sve vreme, čvrsto se držao, sa komadnog mosta bilo je zbrisano sve osim kapetana i jednog pojasa za spasavanje, i kapetan je mesecima posle ovog događaja bio vidno rastrojen.

Posada drugog tegljača, CATHY PARKER videla je šta se dešava i obavestila radiom brod TALLAPOOSA koji je bio nešto niže na reci, a zatim otkačio teret, odgurao CAHABU u poplavljeno kukurzno polje, osigurao otkačene barže sa CAHABE i tako spasio članove posade. Ovakvi tegljači inače obično vuku po šest barži veličine 65×10 metara, u koje ide teret do visine od 3 metra, tako da svaka barža nosi oko 2000 tona, odnosno tegljač vuče više od 12000 tona tereta. Broda ima dva motora po 1800 konjskih snaga.

Jaka struja je povukla brod zakačen za baržu i brod je udario u most. Brod se prislonio bokom uz most, jaka struja ga je prevrnula na stranu i počela da vuče pod most. Brod se prevrnuo i prošao ispod mosta, da bi se pojavio na drugoj strani i okrenuo da stoji kako treba. Posle svega, brod je pretrpe spoljna oštećenja ali voda nije prodrla unutra. Motor broda sve vreme nije prestao da radi!

 


Šta je spasilo brod? Brodovi kompanije za koju je CAHABA plovila bili su takođe izbalanisrani sa velikom masom cementa ili betona na dnu korita, pa se brod prilikom prevrtanja ponašo kao gumena patkica: okretao se uvek tako da teško iopterećeno dno bude okrneuto na dole. CAHABA je takođe neposredno pre toga natankovala gorvio u Demopolisu. Rezervoar za gorivo je na sredini broda i taj teret je takođe povukao brod nazad. Da je u rezervoaru bilo manje od goriva, brodić bi možda ostao okrenut naopačke. Brod je pretrpeo velika spoljna oštećenja, ali voda nije prodrla u korito pošto su sva vrata bila hermetički zatvorena. Prodat je drugoj kompaniji, popravljen je i plovi i dan danas pod imenom M/V Captain Ed Harris za kompaniju Madison Coal.

Zbog visokog vodostaja, nije bilo drugog rešenja nego pustiti barže kroz jedan propust, a brodiće proći kroz prolaz. Vodostaj je bio toliko visok da je vrh tereta u baržama očešao donji deo mosta, i bio je to najviši vodostaj na ovom mestu koji je ikada zabeležen do tada, a možda i do danas. Većina mostova na Tombigbee je iz više delova, i kod visokog vodostaja bezbednije je otkačiti teret i pustiti ga niz vodu, a proći kroz drugi propust mosta zbog slabije struje i posle sustići teret pa ga ponovo zakačiti na mesu gde je struja slabija. Sa uvežbanom posadom, cela ova procedura traje petnaestak minuta.

Autor fotografija je iz Lindena, putovao je u Meridian i zadesio se tu uz put. Posle objavljivanja u lokalnom časopisu LINDEN DMEOCRAT, fotografija se nigde nisu pojavljivale dvadesetak godina, moguće je da je kompanija otkupila negative da sakrije priču o celom događaju…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *